استراتژی SEO و SEA برای B2B


ورود اینترنت درهای زیادی را به روی حرفه ای ها باز کرده است که تا آن زمان مجبور بودند خود را به نمایشگاه ها و دایرکتوری ها بسنده کنند تا خود را شناخته شوند. بازار BtoB در وب از اهمیت کمتری نسبت به BtoC برخوردار است، اما برای بسیاری از متخصصان، همه بخش‌های فعالیت در کنار هم، ضروری است. در BtoB، بازاریابی با بازاریابی BtoC بسیار متفاوت است. بازاریابی BtoB نیازها، علایق افرادی را هدف قرار می دهد که از طرف یا برای تجارت خود خرید می کنند (و نه برای خودشان). بنابراین پیام بازاریابی خطاب به یک شخص نیست، بلکه یک نهاد است. در BtoB، استراتژی برند نمی تواند روی تأثیر یا تجربه شخص دریافت کننده پیام شرط بندی کند. مشتریان حرفه ای بر بازگشت سرمایه، کارایی و تخصص تمرکز می کنند.

خلاصه :

استراتژی برند B2B مشخص می کند که کسب و کار شما چه کسی است، چه چیزی ارائه می دهید، به چه کسانی خدمات می دهید و برای چه چیزی ارزش قائل هستید. این شامل اهداف تجاری شما و برنامه شما برای دستیابی به آنها است. یک استراتژی خوب برند BtoB باید چرخه خرید را در نظر بگیرد که طولانی تر از BtoC است. به طور کلی، BtoB مستلزم ایجاد روابط قوی‌تر با اغلب سهامداران متعدد در تصمیم خرید است.

در BtoB، نیات کاربران و به طور گسترده، کلمات کلیدی مورد نظر، با کلماتی که از افراد می آیند بسیار متفاوت است. بنابراین، برندهای BtoB باید تخصص خود را به نمایش بگذارند تا مشتریان بالقوه را برای تعامل با آنها تشویق کنند. این اصطلاح فنی تر و هدفمندتر مزایای بزرگی را در SEO و SEA ارائه می دهد که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

جذب و تداوم پرس و جوهای برند BtoB (“با نام تجاری”) در SEO

یک پرس و جو “برند” کلمه کلیدی است که حاوی نام تجاری است (پرسش فقط می تواند نام تجاری باشد). در BtoB و در BtoC، این نوع درخواست فقط مربوط به مشتریان بالقوه یا مشتریانی است که از قبل برند را می شناسند. سپس حذف آنها از استراتژی برندسازی شما می تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، اینها پرس و جوهایی هستند که می توانند حاشیه خوبی برای بهبود داشته باشند، با سطح دشواری کمتری در مقایسه با پرس و جوهای بدون مارک. و به دلیل خوب، بودن را شما مطمئناً صاحب نام دامنه مرتبط و تمام بک لینک ها و اشاره های رسانه های اجتماعی هستید که از آن سرچشمه می گیرند. بنابراین شما قانونی ترین سایتی هستید که در جایگاه اول قرار می گیرید. برخلاف BtoC، شما از رقابت غول های وب و بازارها. بنابراین شما باید از این مزیت استفاده کنید تا موقعیت غالب خود را در پرس و جوهایی که مربوط به برند شما هستند ایجاد کنید.

اقدامات سئو را برای به دست آوردن دید به روشی پایدار انجام دهید

سئو یا ارجاع طبیعی برای همه متخصصان آنلاین از اهمیت بالایی برخوردار است. این در واقع تضمینی برای دیده شدن ماندگار در طول عمر وب سایت است. این کانال کسب بر اساس 3 اهرم است: تکنیک، محتوا و محبوبیت از طریق لینک سازی شبکه. هر سایتی مشکلات خاص خود را دارد اما به طور کلی باید روی این 3 اهرم مداخله کرد تا جایگاه خود را در گوگل به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. همانطور که دیدیم، در BtoB، کلمات کلیدی کمتر رقابتی هستند. سپس چند نکته ساده می تواند همه تفاوت را نسبتاً سریع ایجاد کند:

        • برچسب‌های عنوان را با ادغام کلمات کلیدی اصلی و البته نام تجاری خود بهینه کنید.
        • محتوای باکیفیت اضافه کنید تا تخصص شما را اثبات کند. اگر سایتی به نام “YMYL” (پول زندگی شما) دارید، این مطالب به ویژه مهم هستند. اینها عموماً امور مالی، سلامتی و همه چیزهایی هستند که می توانند بر زندگی و پول ما تأثیر بگذارند.
        • یک استراتژی پیوند شبکه ایجاد کنید که به شما امکان می دهد محبوبیت نام دامنه خود را افزایش دهید.
        • از شبکه شریک خود نهایت استفاده را ببرید.

جستجوهای خارج از برند در SEO و SEA در استراتژی برند BtoB

دسترسی به پرس و جوهای عمومی، که بنابراین حاوی نام تجاری شما نیستند، دشوارتر است. با این حال، در BtoB رقابت شدیدتر است، بنابراین شما فرصت های موقعیت یابی بیشتری نسبت به سایت های BtoC، چه طبیعی و چه پولی، خواهید یافت.

جستارهای عمومی BtoB و موقعیت پیکسل

به جز بخش‌های خاصی از فعالیت که استثنا هستند (سایت‌های بزرگسالان، فال‌گیری، الکل و غیره)، تبلیغات پولی بر موقعیت‌های «ارگانیک» سایه می‌اندازد. آنها گاهی اوقات می توانند آنقدر زیاد باشند (Google Ads + Google Shopping) که اولین نتیجه طبیعی به زیر خط چین می رسد. سپس موقعیت پیکسل برای تعیین پتانسیل یک درخواست وارد عمل می شود. موقعیت پیکسل پایین به این معنی است که نتایج پولی کمی (یا بدون) در جلوی سایت شما وجود دارد. بنابراین به نفع شماست که این کلمات کلیدی را ترجیح دهید، حتی اگر حجم جستجوی کمتری داشته باشند.

مثال پرس و جو رقابتی برای SmartKeyword (با بیش از 10 هزار جستجو در ماه):

برند-استراتژی-درخواست رقابتی

نمونه ای از درخواست غیر رقابتی:

استراتژی - کلمه - نام تجاری - غیر رقابتی

کمپین های SEA خود را بهینه کنید تا در مورد کلمات کلیدی “برند” دیده شوید

اگر در BtoB راحت‌تر از رقابت با غول‌های وب اجتناب کنید، ممکن است با رقابت در Google Ads مواجه شوید. به یاد داشته باشید که هر کسی مجاز به خرید نام تجاری شما است. و در بین حرفه ای ها از این روش بسیار استفاده می شود. برای مقابله با این رقبای ناعادل، نام تجاری خود را در تبلیغات گوگل خریداری کنید. پیشنهادها معمولاً بسیار کمتر از کلمات کلیدی عمومی هستند و این به شما امکان می دهد کنترل کامل برند خود را در نتایج جستجوی پولی به دست آورید.

از مشتریان (فروشندگان) خود در استراتژی برند خود استفاده کنید

آیا مشتریان شما حرفه ای هستند که محصولات برند شما را مجدداً می فروشند؟ از آنها برای توسعه استراتژی برند خود استفاده کنید! در واقع، آنها اغلب بیشتر از شما در وب قابل مشاهده خواهند بود (یا حتی ممکن است با شما رقابت کنند). بنابراین آنها یک فرصت جالب برای برند شما هستند. این الگو اغلب در میان متخصصان متخصص در کالاهای ورزشی یافت می شود. به عنوان مثال Cannondale را در نظر بگیرید که یک مارک بسیار بزرگ دوچرخه است. این یکی یک سایت BtoB نسبتا ضعیف و غیرجذاب دارد. این به نمایندگی های خود متکی است که مسئول انتقال موقعیت و ارزش های Cannondale هستند. تصاویر، قیمت ها، داده های فنی: همه چیز در اختیار فروشندگان قرار می گیرد تا بتوانند برند را تبلیغ کنند.

استراتژی-مارک-بتوب

اقدامات آفلاین را برای استراتژی برند BtoB خود اجرا کنید

در BtoB، اقدامات خارج از خط تأثیر مستقیمی بر استراتژی برند دارند. حرفه ای ها اغلب نیاز به تبادل و مذاکره فیزیکی برای ایجاد سطح معینی از اعتماد دارند. نمایشگاه های تجاری یک راه عالی برای توسعه استراتژی برند شما هستند. آنها حتی می توانند بر روی دید آنلاین شما تأثیر بگذارند. سازماندهی رویدادها نیز راهی عالی برای توسعه استراتژی برند شماست. بارزترین مثال بدون شک Redbull است که کل استراتژی خود را بر روی سازماندهی رویدادهای شدید شرط بندی کرده است، که با این حال هیچ ارتباط مستقیمی با برند ندارند. تبلیغات سنتی (پخش های تلویزیونی) بسیار پراکنده پخش می شود زیرا برند دیگر به آنها نیاز ندارد. Redbull از طریق رویدادهایی که تأثیرگذار است، یک تصویر برند محکم ایجاد کرده است.

استراتژی-مارک-ردبول-رویداد

مورد متخصصان BtoB و BtoC

آیا شما شاید یکی از حرفه ای هایی هستید که هم به افراد حرفه ای و هم به افراد می فروشید؟ سپس باید دو استراتژی برند متمایز را به طور همزمان اجرا کنید، حتی اگر به نظر می رسد موقعیت شما یکسان باقی بماند. به عنوان مثال این مورد بابیلیس است که یک برند بزرگ لوازم آرایشگری است. این برند به حرفه ای ها می فروشد و فروشگاه آنلاین خود را دارد. بنابراین باید برای افراد و متخصصان قابل مشاهده باشد. اگر اهداف متفاوت باشند، جایگاه برند ثابت می ماند.

برای اطلاع از نحوه توسعه استراتژی برند BtoC خود، به مقاله اختصاصی ما مراجعه کنید.

استراتژی برند BtoB را می توان با استفاده از چندین معیار تحلیل کرد. در وب، مطمئناً بیشترین استفاده از ترافیک ایجاد شده است، اما همچنین و بالاتر از همه نرخ تبدیل. در BtoB، دیدن سایت هایی که فروش آنلاین را ارائه نمی دهند غیر معمول نیست. سپس نرخ تبدیل بر اساس سرنخ ها (ارسال ایمیل، درخواست قیمت و غیره) است. برای انجام این کار، به سادگی URL هدف تبدیل را در Google Analytics تغییر دهید (در SEO مانند SEA). البته فراموش نکنید که در BtoB، تحلیل سودآوری اقدامات شما همیشه ملموس نیست. دهان به دهان همچنان بیشترین استفاده را در بین حرفه ای ها دارد.

نتیجه

برخلاف BtoC، برندسازی در BtoB در وب کمی محدودتر است، اگرچه چشم انداز توسعه جدیدی را ارائه می دهد. بازاریابی آفلاین و اقدامات ارتباطی اغلب ستون استراتژی BtoB باقی می ماند و می تواند سکوی پرشی واقعی برای دید آنلاین شما باشد.



منبع