در اینجا 5 نمونه عینی از الگوهای تیره استفاده شده توسط برندها و شرکت های معروف جهان را مشاهده می کنید.
1- الگوی تاریک آمازون با سرویس آمازون پرایم خود
آمازون از یک الگوی تاریک برای فریب دادن مردم برای استفاده از سرویس Amazon Prime خود استفاده می کند.

4- الگوی تاریک تبلیغات گوگل برای تشویق کاربران اینترنتی به کلیک بر روی تبلیغات حمایت شده
اگرچه الگوی تاریک شامل دستکاری غیرمستقیم کاربران برای انجام اقداماتی است که در ابتدا واقعاً نمیخواستند انجام دهند، اکثر چنین اقداماتی کاملاً قانونی هستند.
الگوی تاریک یا طراحی فریبنده، چیست؟ یک تعریف ساده
با این حال، الگوهای تیره مربوط به پذیرش کوکی ها توسط CNIL ممنوع است. شرکتی که از تکنیکی از این نوع برای تشویق غیرمستقیم بازدیدکنندگان به کلیک بر روی دکمه پذیرش کوکی استفاده می کند، از این رو شانس جریمه شدن توسط کمیسیون ملی اطلاعات و آزادی را خواهد داشت.
خریداران بدون اینکه متوجه شوند، به سمت دکمه زرد کشیده میشوند تا پرداخت خود را تکمیل کنند، زیرا از آنها میخواهد در طول دوره آزمایشی به صورت رایگان در Amazon Prime ثبتنام کنند.
این الگوی تیره (رابط تقلبی) یک است طراحی گمراه کننده مورد استفاده در وب، به ویژه در سایت های تجارت الکترونیک، برای تشویق کاربر به انجام کاری که در غیر این صورت لزوماً انجام نمی داد.

برای تایید لغو اشتراک Linkedin Premium، شماره یک شبکه اجتماعی حرفه ای در جهان رابطی را به نمایش گذاشت که کاربران اینترنت را تشویق می کرد تا روی دکمه آبی رنگ کلیک کنند تا مشترک باقی بمانند در حالی که قصد کاربر در صفحه لغو اشتراک دقیقاً تأیید لغو اشتراک است. درخواست.
سوالات متداول الگوهای تاریک
طراحی فریبنده چیست؟
گوگل برای تشویق کاربران خود به کلیک بر روی لینک های حمایت شده، از یک الگوی تیره استفاده می کند تا نمایش تبلیغات خود را بسیار به تاخیر بیاندازد.
(با این حال، طبق آزمایشات ما، به نظر می رسد که این طراحی فریبنده واقعاً یکی نیست و کاربر عمدتاً تحت تأثیر سرعت اتصال اینترنت خود قرار می گیرد.)
این تکنیک ها اغلب بدون رضایت شما استفاده می شوند و ممکن است بر حریم خصوصی شما تأثیر بگذارند. در واقع، اگر همه کوکیها را در وبسایتهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تیکتوک یا گوگل بپذیرید، خود را در معرض استفاده از اطلاعات شخصی زیادی توسط آنها قرار میدهید تا شرکتها بتوانند شما را با تبلیغات بسیار شخصیشده (بر اساس معیارهای بسیار خاص، مانند جستجوهای اخیر برای مثال).
آیا استفاده از الگوی تاریک یک استراتژی بازاریابی است؟
این تکنیک بازاریابی دستکاری می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مانند دکمه ها یا پیوندهای مخفی، متون گیج کننده یا پاپ آپ های مزاحم. این در واقع یک استراتژی بازاریابی در نوع خود است، اگرچه معمولاً در مورد ایجاد یک نام تجاری قوی، جلب اعتماد مشتری و تقویت وفاداری مشتری، توسط کارشناسان توصیه نمی شود.
برای دیدن نمونه های بیشتری از الگوهای تیره اخیر، می توانید حساب توییتر @darkpatterns را دنبال کنید یا به وبسایت اختصاصی آنها مراجعه کنید که بیش از 400 نمونه از رابطهای گمراهکننده را فهرست میکند که در حال حاضر توسط صدها شرکت استفاده میشود.
الگوهای تیره در ویدیوها:
این طراحی فریبندهکه “الگوی تاریک” نیز نامیده می شود، تکنیکی است که توسط برخی وب سایت ها برای فریب کاربر و تشویق او به انجام عملی که لزوماً قصد انجام آن را نداشته است، استفاده می کنند، مانند کلیک کردن بر روی یک پیوند، ثبت نام برای یک سرویس یا خرید تولید – محصول. بنابراین نه بیشتر و نه کمتر مترادف واژه الگوی تاریک است.
آیا استفاده از UI با استفاده از الگوهای تاریک قانونی است؟
اگر این مقاله در الگوهای کمتر تیره شما آن را دوست داشتید، در اشتراک گذاری و به اشتراک گذاری آن دریغ نکنید در خبرنامه دیجیتال ما مشترک شوید برای دریافت مقالات بعدی ما
همچنین می توانید بهترین مقالات ما را از طریق فید RSS ما دنبال کنید: (فقط آن را در فیدخوان RSS مورد علاقه خود (مثلاً Feedly) قرار دهید).
برای هرگونه سوال در رابطه با این مقاله، از قسمت “نظرات” برای ارسال نظرات خود برای ما دریغ نکنید، ما در اسرع وقت به شما (با کمال میل) پاسخ خواهیم داد.
برای انصراف از این سرویس، پیوند نامشخصی که در پایین سمت چپ صفحه قرار دارد، به شما این امکان را میدهد که فرآیند سفارش را بدون اشتراک در Amazon Prime و بدون اشتراک برای پرداختهای مکرر آینده ادامه دهید.
2- الگوی تاریک Ryan Air برای فروش بیمه برای هر پرواز

برای دوستداران فرمت ویدیویی، در اینجا دو ویدیوی بسیار جالب در مورد رابط های جعلی (که نمونه های ملموس و اخیر را ارائه می دهند) وجود دارد:
بنابراین، اگرچه این شیوهها گسترده هستند، اما اغلب مورد انتقاد قرار میگیرند و بنابراین گاهی اوقات میتوانند از نظر قانونی مورد اعتراض قرار گیرند.
الگوی تاریک، حریم خصوصی، کوکی ها و CNIL: چرا سایت ها شما را دستکاری می کنند؟
این الگوی تیره که در تبلیغات موبایلی اعمال میشود بسیار زیاد است، زیرا به طور غیرمستقیم کاربران برنامهای را که تبلیغات را نمایش میدهد تشویق میکند تا برای دانلود برنامه دیگری غیرمرتبط با برنامه اصلی کلیک کنند. این نوع دستکاری به تبلیغکننده اجازه میدهد تا نرخ کلیک زیادی بر روی برنامه خود به دست آورد بدون اینکه کاربر اینترنت فوراً متوجه شود که در واقع یک تبلیغ برای یک برنامه تلفن همراه دیگر است.
4- الگوی تاریک لینکدین برای حفظ مشترکین لینکدین پریمیوم

این نمونه از الگوی تاریک رایان ایر یکی از “موفق ترین” است زیرا کاربر، اگر مایل به بیمه نیست، باید “مرا بیمه نکن” را از لیست کشورهایی انتخاب کند که در آن حالت دوم معمولاً در نظر گرفته می شود. برای نشان دادن کشور مبدا.
3- الگوی تاریک یک تبلیغ که اعلان به روز رسانی برنامه ای را که کاربر در آن قرار دارد تقلید می کند

ما همچنین در لینکدین، توییتر، فیس بوک و یوتیوب فعال هستیم.
این طراحی بر اساس تکنیک های دستکاری روانشناختی که برای فریب کاربر برای کلیک کردن روی یک لینک، ثبت نام در یک سرویس یا خرید یک محصول بدون اینکه کاربر متوجه شود استفاده می شود.
طراحی UX: 5 نمونه الگوی تاریک اخیر