بهترین گزینه برای کسب و کار شما چیست؟


هر مدل کسب و کار نشان دهنده نحوه برنامه ریزی یک کسب و کار برای ایجاد درآمد است. این می تواند از یک فروشگاه فیزیکی تا یک سرویس اشتراک آنلاین متغیر باشد. کسب‌وکارها به مخاطبان هدف خود نگاه می‌کنند و سپس به دنبال این هستند که مشخص کنند کدام مدل بیشترین درآمد را برای آنها به ارمغان می‌آورد و در عین حال خدمات مناسب را با قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه می‌دهد. آیا مشتریان می‌خواهند قبل از خرید آن کالا را شخصاً بررسی کنند یا عکسی که در گوشی آن‌ها وجود دارد به همین خوبی عمل می‌کند؟ آیا این یک سرویس تکراری است یا یک بار مصرف؟

برای برخی، تصمیم به انتخاب بین freemium و آزمایشی رایگان است. آزمایش‌های رایگان کاملاً توضیحی است: شما برای مدت محدودی از این سرویس استفاده می‌کنید، سپس برای ادامه استفاده از آن هزینه پرداخت می‌کنید. خدمات پخش جریانی یا کیت های غذا نمونه های کاملی هستند. شرکت ها متقاعد شده اند که اگر خدمات آنها را امتحان کنید، خواهید دید که چقدر خوب هستند و سپس می خواهید آنها را بخرید. از سوی دیگر، یک مدل کسب و کار مبتنی بر فریمیوم به شما امکان دسترسی به خدمات را می دهد، اما به صورت محدود.

فریمیوم چیست؟

مدل فریمیوم
فریمیوم

بنابراین دقیقاً فریمیوم چیست؟ این عبارت ترکیبی از کلمات انگلیسی “رایگان” و “حق بیمه” است که به مشتری نشان می دهد که خدمات را می توان به صورت رایگان در سطح اولیه خود استفاده کرد، اما برای بهره مندی از خدمات پیشرفته و اضافی باید هزینه پرداخت کرد. Freemium به مشتریان این امکان را می دهد که قبل از خرید امتحان کنند و به شرکت ها این مزیت را می دهد که اجازه دسترسی به خدمات ارزشمند را بدون نیاز به پرداخت هزینه توسط مشتری می دهد.

مانند هر مدل کسب و کاری، این مدل نیز مزایا و معایب خود را دارد. این جنبه ها کم و بیش مهم هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که هنگام بررسی مزایا و معایب ذکر شده در زیر، وضعیت خود را در نظر بگیرید. این بازتاب به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا مدل فریمیوم برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر. برخی از این جنبه‌ها ممکن است بسته به اینکه آیا این خدمات را برای استفاده شخصی یا تجاری در نظر می‌گیرید تغییر کند.

مزایای مدل Freemium

مدل فریمیوم مزایای زیادی هم برای مشتری و هم برای شرکت دارد. رایگان به مشتریان اجازه می دهد تا از سطح مشخصی از خدمات رایگان بهره مند شوند. همچنین می‌توانید نرم‌افزار یا برنامه‌های جدید را برای تشویق رشد شرکت و محصولاتش آزمایش کنید. برای کسب و کار، یک مدل فریمیوم می تواند رشد ویروسی ایجاد کند و تلاش ها و هزینه های بازاریابی را کاهش دهد. مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می توانند برای افزایش سود مالی شرکت و خدمات در دسترس برای استفاده با یکدیگر همکاری کنند.

این شرکت می تواند با نیازهای پایگاه مشتری خود سازگار شود و با آزمایش سطوح مختلف، فضای بیشتری برای رشد در داخل شرکت ایجاد کند. تبلیغات برای مدل کسب و کار freemium نیز به لطف سلسله مراتب ساده ساده شده است. سطح رایگان توجه زیادی را به خود جلب می کند و به شرکت های دیگر اجازه می دهد تا برای تبلیغ خدمات مربوطه با آن شریک شوند. بنابراین مشتریان به بسیاری از گزینه های خدماتی دیگر با ماهیت مشابه دسترسی دارند.

معایب Freemium

نقاط ضعف مدل فریمیوم شامل هزینه سطوح دسترسی بالاتر برای مشتریان است. عادت کردن به سطوح رایگان و انتظار همان برخورد با سطوح دسترسی آسان است. این نیز یک نقطه ضعف برای شرکت است. در حالی که رده آزاد تعداد قابل توجهی از مشتریان را جذب می کند، با غرامت مورد انتظار برای سطوح بالاتر همراه نیست، که گاهی اوقات سود بالقوه را کاهش می دهد.

این می تواند برای مشتری ناامید کننده باشد که با ویژگی های محدودی که در سطح پایه ارائه می شود احساس رکود کند و باعث شود برخی از اشتراک خود را لغو کنند و به دنبال راه حلی باشند که نیازهای آنها را در جای دیگری برآورده کند. این شرکت باید سخت‌تر کار کند تا مشتریان خود را در کل کسب‌وکار خود تبدیل کند و به آنها کمک کند مزایای خرید سطوح بالاتر را ببینند.

چه نوع کسب و کارهایی معمولاً تحت این مدل فعالیت می کنند؟

برای در نظر گرفتن همه چیز، انواع کسب‌وکارهایی که از این مدل کسب‌وکار استفاده می‌کنند معمولاً در اشتراک‌گذاری اسناد، برنامه‌های خلاقانه، بازی‌های تلفن همراه و برخی از خدمات پخش موسیقی یا تلویزیون فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها زمانی موفقیت بزرگی پیدا می‌کنند که مشتریانشان از لایه‌های پایه استفاده کنند و سپس با خرید لایه‌های بالاتر حساب خود را تبدیل کنند.

انواع مدل های کسب و کار Freemium

بیایید به چند نمونه خاص از مدل کسب و کار freemium نگاه کنیم. این سه شرکت در ارائه خدمات رایگان به منظور جذب مشتریان بسیار موفق بوده اند.

فریمیوم سنتی

دراپ باکس نمونه ای از مدل کسب و کار سنتی Freemium است. این برنامه پشتیبان‌گیری و اشتراک‌گذاری اسناد و فایل‌ها همیشه رایگان است، اما می‌توانید برای ارتقا هزینه پرداخت کنید. انواع مختلفی از ارتقاء وجود دارد، از استفاده فردی تا استفاده حرفه ای. بسته به آنچه از نرم‌افزار می‌خواهید، اشتراک در یکی از سطوح بالاتر ممکن است فضای ذخیره‌سازی بیشتری، احراز هویت دو مرحله‌ای، تأییدیه‌های دستگاه و موارد دیگر را برای شما به ارمغان بیاورد. سطح ذخیره سازی رایگان 2 گیگابایتی ارائه شده نیازهای اکثر کاربران را برآورده می کند، اما این شرکت نیازهای افزایش یافته برخی از کاربران را در نظر گرفته و قیمت های خود را بر اساس آن تعیین کرده است.

زمین و گسترش

Land and Expand نمونه دیگری از مدل کسب و کار فریمیوم است. این مدل به مشتری اجازه می دهد تا به بخش خاصی از خدمات شرکت دسترسی داشته باشد و سپس آنها را در معرض بسیاری از خدمات پولی دیگر در دسترس قرار دهد. برندهای خیاط این طرح تجاری را دنبال می کند و به مشتریان خود اجازه می دهد تا یک لوگوی رایگان برای توسعه نام تجاری شرکت خود ایجاد کنند. پس از ایجاد لوگو، Tailor Brands بسیاری از خدمات پولی دیگر موجود در سایت خود را معرفی می کند.

نرم افزار رایگان

سومین نمونه از مدل کسب و کار فریمیوم، نرم افزار رایگان است. شرکت هایی که از این مدل استفاده می کنند یک برنامه دارای حق چاپ ایجاد می کنند که دانلود و استفاده رایگان است. برخی از افزونه ها را می توان برای بهبود تجربه خریداری کرد. برای مثال، Evernote یک برنامه یادداشت برداری است که به کاربران خود اجازه می دهد همه چیز را اعم از متن، عکس یا ضبط صدا پیگیری کنند. برخی از افزونه‌ها به شما امکان می‌دهند پی‌دی‌اف‌ها را حاشیه‌نویسی کنید، کارت‌های ویزیت را اسکن کنید و کارهای قابل واگذاری را اضافه کنید.

Freemium یا آزمایشی رایگان

در حالی که مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر فریمیوم خدمات رایگانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، یک آزمایش رایگان به شما امکان می‌دهد برای مدتی به همه خدمات شرکت دسترسی داشته باشید، قبل از اینکه مجبور شوید برای ادامه استفاده از آنها هزینه بپردازید. شرکت‌هایی مانند برخی از خدمات اشتراک فیلم یا موسیقی (به ویژه Spotify یا Hulu) به شما اجازه می‌دهند تا پیشنهادات برتر خود را قبل از درخواست پرداخت ماهانه برای ادامه استفاده از آنها بررسی کنید.

بررسی تفاوت بین این دو مدل اقتصادی در نگاه اول شباهت آنها را آشکار می کند: هر دو امکان استفاده رایگان از تمام یا بخشی از خدمات ارائه شده را می دهند. مدت زمان آزمایشی رایگان و مبلغ خرید را در پایان دوره آزمایشی در نظر بگیرید. آیا خدمات یا محصول ارزشمند به نظر می رسد یا بهتر است شرکتی پیدا کنید که مدل فریمیوم ارائه می دهد؟

نتیجه

اگر گزینه‌ها و محصولات متعددی را در نظر می‌گیرید، مزیت کار با یک شرکت با استفاده از مدل کسب‌وکار مبتنی بر فریمیوم این است که به شما امکان می‌دهد به خدمات مناسب دسترسی داشته باشید در حالی که سعی می‌کنید ارزیابی کنید که آیا گزینه‌های پولی برایتان مفید است یا خیر. . این شرکت ها به مخاطبان هدف خود اهمیت می دهند و می خواهند خدمات رایگان یا مقرون به صرفه ای را برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود ارائه دهند. استفاده از شرکتی مانند Tailor Brands به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برند خود را از طریق خدمات لوگوی رایگان آن‌ها خودکار کنید، که قیمتی را که برای دریافت همان محصول در جای دیگری باید خرج می‌کردید کاهش می‌دهد. با حمایت از کسب‌وکار چنین کسب‌وکاری، به رشد کسب‌وکار خود کمک می‌کنید، به‌ویژه که مزایای پرداخت برای پیشنهادات برتر را می‌دانید.

این مقاله توسط یک شریک مهمان به عنوان بخشی از یک مشارکت حمایت شده نوشته شده است



منبع