تعریف بازاریابی معیار (+ مزایا و موارد استفاده در تجارت)


بنچمارک که به آن تحلیل مقایسه ای نیز می گویند، شامل مشاهده و تجزیه و تحلیل فعالیت ها و شیوه های بازاریابی شرکت های رقیب (مستقیم یا غیرمستقیم) به منظور شناسایی زمینه های احتمالی بهبود برای شرکت شما است.

در اینجا یک تعریف ساده و کاربردی از بازاریابی معیار و همچنین مزایای اصلی آن برای شرکت ها. ما همچنین دلایل خوبی برای بررسی دقیق تر به شما ارائه خواهیم کرد (اگر قبلاً این کار را نکرده اید). در پایان مقاله نیز تعدادی پاسخ به سوالات متداول در مورد آن را به شما ارائه خواهیم داد تحلیل های مقایسه ای.

معیار تحلیل مقایسه ای
معیار تحلیل مقایسه ای

تعریف معیار، به سادگی چیست؟

را بازاریابی معیار شامل عملکرد فعالیت های بازاریابی خود را با فعالیت های مشابه انجام شده توسط شرکت های دیگر مقایسه کنید.

می تواند به شما کمک کند مناطقی را که عملکرد شما قوی است و مناطقی را که می توان برای عملکرد بهتر بهبود بخشید، شناسایی کرد.

3 مزیت اصلی اجرای یک معیار برای یک شرکت چیست؟

تجزیه و تحلیل مقایسه ای یا بنچمارک سه مزیت اصلی برای یک شرکت دارد:

  1. ارتقای کارایی – با محک زدن خود در برابر شرکت های دیگر، می توانید مناطقی را که شرکت شما در آن ها عملکرد خوبی دارد و در آن جاهایی که نیاز به بهبود دارید را شناسایی کنید. این می تواند به افزایش سطح عملکرد کلی کمک کند.
  2. افزایش رقابت پذیری – دانستن اینکه چگونه کسب و کار شما در مقابل رقبا قرار می گیرد، می تواند به شما کمک کند تا مناطقی را که باید تلاش خود را برای جلوتر ماندن و بیشترین بهره را از دلارهای بازاریابی خود متمرکز کنید، شناسایی کنید.
  3. رضایت بیشتر مشتری – در نهایت، معیار می تواند به بهبود کیفیت محصولات و خدمات شما کمک کند، که به نوبه خود باعث خوشحالی مشتریان می شود.

چرا بازاریابی معیار مهم است؟

بازاریابی معیار مهم است زیرا به شرکت ها اجازه می دهد ببینند که چگونه در مقابل رقبای خود قرار می گیرند. این ابزار ارزشمندی برای تصمیم گیرندگان بازاریابی است تا ارزیابی کنند که منابع خود را کجا باید تخصیص دهند.

این تجزیه و تحلیل همچنین می تواند به شرکت ها کمک کند تا پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنند و زمینه هایی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنند. بنابراین، اگر معیار به خوبی انجام شود، می تواند یک مزیت رقابتی برای شرکت شما باشد.

علاوه بر این، ابزاری است که به طور گسترده توسط شرکت ها استفاده می شود. اگر هرگز محک نزنید، رقبای شما ممکن است شما را خیلی بهتر از شما بشناسند و به آنها برتری استراتژیک نسبت به شما بدهد.

3 مثال استفاده از معیار در کسب و کار

راه های مختلفی وجود دارد که شرکت ها می توانند از معیارها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند. در اینجا سه ​​نمونه آورده شده است:

  1. اهداف را تعریف کنید : شرکت ها با درک جایگاه فعلی نسبت به رقبای خود، می توانند اهداف واقع بینانه ای تعیین کنند. این به آنها اجازه می دهد تا تلاش های خود را روی مناطقی متمرکز کنند که می توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند.
  2. نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید : معیارها می توانند به شرکت ها کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را نسبت به رقبای خود شناسایی کنند. سپس می توان از این اطلاعات برای اطلاع رسانی تصمیمات استراتژیک در مورد جهت گیری منابع استفاده کرد.
  3. ردیابی پیشرفت : معیارها را می توان به عنوان راهی برای ردیابی پیشرفت در طول زمان استفاده کرد. شرکت ها با اندازه گیری منظم خود در برابر همتایان خود می توانند اطمینان حاصل کنند که بهبودهای لازم را انجام می دهند.

معیار، در ویدیو توضیح داده شده است:

برخی از سوالات متداول در مورد بنچمارک

معیار سوالات متداول
معیار سوالات متداول

چگونه در 5 مرحله یک معیار موثر ایجاد کنیم؟

  1. متریک مناسب را انتخاب کنید : اولین گام برای سنجش موثر، انتخاب معیار مناسب است. این به کسب و کار شما و آنچه می خواهید اندازه گیری کنید بستگی دارد. رضایت مشتری، رضایت کارکنان یا کیفیت محصول نمونه‌هایی از معیارهایی هستند که می‌توان از آنها برای معیار استفاده کرد.
  2. یک هدف تعیین کنید : هنگامی که در مورد اندازه گیری که قرار است استفاده کنید تصمیم گرفتید، باید یک هدف تعیین کنید. این به شما هدفی می دهد که به سمت آن کار کنید و به شما امکان می دهد پیشرفت خود را اندازه گیری کنید. بدون هدف، ارزیابی موثر پیشرفت شما دشوار خواهد بود.
  3. یک خط پایه پیدا کنید : برای ارزیابی دقیق پیشرفت خود، باید یک خط پایه پیدا کنید. این نقطه شروعی است که از آنجا پیشرفت خود را می سنجید. راه‌های زیادی برای یافتن خط مبنا وجود دارد، اما یکی از آن‌ها نگاهی به میانگین‌های صنعت است.
  4. پیشرفت خود را پیگیری کنید : هنگامی که هدفی را تعیین کردید و خط پایه را پیدا کردید، باید پیشرفت خود را در طول زمان پیگیری کنید. این را می توان به صورت دستی یا با استفاده از نرم افزار طراحی شده برای ردیابی معیارها انجام داد.
  5. نتایج را مقایسه کنید : پس از پیگیری پیشرفت خود در طول زمان، سپس می توانید نتایج خود را با خط پایه یا اهدافی که در ابتدا تعیین کرده اید مقایسه کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که اثربخشی تلاش‌های معیار خود را ببینید و در صورت نیاز، بهبودهایی را انجام دهید.

منشا بنچمارک چیست؟

اصطلاح “معیارسازی” برای اولین بار در اوایل دهه 1980 همتراز شرکت زیراکس. این شرکت فرآیندی را توسعه داده است تا عملکرد خود را اندازه گیری کنند در مقایسه با رقبای خود، از این اطلاعات برای بهبود عملکرد خود استفاده کند.

بنچمارک از آن زمان به یک ابزار مدیریتی پرکاربرد تبدیل شده است.

4 نوع مختلف معیار چیست؟

چهار نوع معیار مختلف وجود دارد: سرعت، اندازه، کیفیت و قیمت.

  • معیارهای سرعت سرعت ارائه محصول یا خدمات را اندازه گیری می کنند.
  • معیارهای اندازه، ابعاد یا ظرفیت محصولات یا خدمات را مقایسه می کنند.
  • معیارهای کیفیت، سطح برتری یک محصول یا خدمات را ارزیابی می کنند.
  • معیارهای قیمت، قیمت تمام شده محصولات یا خدمات را مقایسه می کند.

مزایا و معایب بنچمارک چیست؟

یکی از مزایای بنچمارک این است که مقایسه کسب و کار شما با رقبای آن می تواند به سازمان ها کمک کند تا مناطقی را که نیاز به بهبود دارند شناسایی کنند.

علاوه بر این، معیار می تواند بینشی در مورد نحوه عملکرد سایر سازمان ها ارائه دهد که می تواند در توسعه بهترین شیوه ها مفید باشد.

نقطه ضعف معیار این است که جمع آوری داده های مورد نیاز برای مقایسه می تواند زمان بر و پرهزینه باشد.

علاوه بر این، معیار بر داده‌های دقیق متکی است که همیشه در دسترس نیست.

هر چند وقت یکبار انجام یک معیار توصیه می شود؟

همه اینها به عوامل مختلفی مانند نوع کسب و کار، صنعت، روش های کاری و اهداف خاص تجاری بستگی دارد.

با این حال، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که معیارها را به طور منظم، مانند هر یا دو سال یکبار، انجام دهید.

تفاوت بین هوش محک و رقابتی چیست؟

تفاوت اصلی بین معیار و هوش رقابتی در این است که محک گذاری فرآیندی است برای شناسایی بهترین شیوه ها در یک صنعت معین و سپس اتخاذ آنها در شرکت خود در حالی که هوش رقابتی جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد رقبای خود است.

در کدام حوزه ها رسیدن به معیار رقابتی مهم است؟

زمینه های زیادی وجود دارد که در آنها انجام معیارهای رقابتی مهم است. اینها شامل ویژگی های محصول، قیمت گذاری، خدمات مشتری و بازاریابی است. با انجام یک تجزیه و تحلیل معیار، شرکت ها می توانند ایده ای در مورد اینکه چگونه با رقبای خود مقایسه می شوند و کجا باید بهبود یابند را بدست آورند.

هنگام انجام یک تحلیل رقابتی باید چه معیارهایی را در نظر گرفت؟

هنگام انجام یک تحلیل رقابتی عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، از جمله:

  • محصولات یا خدمات ارائه شده توسط رقابت
  • قیمت محصولات یا خدمات
  • استراتژی های بازاریابی مورد استفاده توسط رقبا
  • نقاط قوت و ضعف مسابقه
  • سهم بازار کلی رقابت

قیمت بنچمارک چقدر است؟

هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد، زیرا هزینه یک بنچمارک بسته به عوامل متعددی مانند پیچیدگی معیار و ابزارهای مورد نیاز برای انجام آن می تواند متفاوت باشد. برای مثال، برای محدود کردن هزینه ها، کاملاً ممکن است که یک معیار در داخل، توسط شخصی از شرکت انجام شود.

اگر این تعریف بازاریابی معیار شما آن را دوست داشتید، از اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری آن دریغ نکنید در خبرنامه دیجیتال ما مشترک شوید برای دریافت مقالات بعدی ما

همچنین می توانید بهترین مقالات ما را از طریق فید RSS ما دنبال کنید: (فقط آن را در فیدخوان RSS مورد علاقه خود (مثلاً Feedly) قرار دهید).

ما همچنین در لینکدین، توییتر، فیس بوک و یوتیوب فعال هستیم.

برای هر گونه سوال مرتبط با مطالعات تطبیقی، برای ارسال نظرات خود از قسمت “نظرات” دریغ نکنید، ما در اسرع وقت پاسخگوی شما (با کمال میل) خواهیم بود.



منبع