تعریف و 20 مثال استفاده


را اثبات اجتماعی، همچنین به نام اثبات اجتماعی، یک پدیده روانشناختی است که بر اساس آن افراد رفتاری را بر اساس آنچه در اطراف خود مشاهده می کنند اتخاذ می کنند. این پدیده بسیار قدرتمند است و می تواند توسط بازاریابان برای تأثیرگذاری بر رفتار مصرف کنندگان آنلاین استفاده شود. در اینجا یک تعریف دقیق تر و 20 مثال عینی از استفاده برای بازاریابان وب آورده شده است.

اثبات اجتماعی یا اثبات اجتماعی، آن چیست؟ تعریف

اثبات اجتماعی یک مفهوم اقتصادی و اجتماعی است که براساس آن افراد برای تعیین رفتار خود بر رفتار دیگران تکیه می کنند..

این پدیده با این واقعیت توضیح داده می شود که انسان به طور طبیعی اجتماعی است و تمایل به پیروی از گروه دارد. به گفته کاوت رابرت، کارشناس فروش و بازاریابی، 95 درصد مردم مقلد هستند و فقط 5 درصد مبتکر هستند » (منبع: مهندسی انسانی و انگیزه لیور)

اثبات اجتماعی می تواند خود را به طرق مختلف نشان دهد، از جمله از طریق تقلید، از مطابقت یا از فشار اجتماعی.

به گفته مخترع اصطلاح “اثبات اجتماعی”، رابرت سیالدینی، اثبات اجتماعی نیز یکی از 6 اصل متقاعدسازی است :

  1. متقابل (استاندارد متقابل)
  2. تعهد و ثبات
  3. قدرت
  4. دوست داشتن (اصل همدردی)
  5. کمیابی (اثر نادری)
  6. انطباق (اثبات اجتماعی یا اثبات اجتماعی)

مزایای اثبات اجتماعی چیست؟

اثبات اجتماعی یک ابزار بازاریابی قدرتمند است که می تواند به شما کمک کند دید خود را بهبود بخشید، مشتریان را به دست آورید و شهرت خود را بهبود بخشید.

در تجارت الکترونیک نیز می تواند به شما کمک کند نرخ رها شدن سبد خرید خود را کاهش دهید و به نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.

برخی ارقام و مطالعات در زمینه اثبات اجتماعی

اثبات اجتماعی مفهومی است که به طور گسترده توسط علوم اعصاب اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. در واقع، مطالعات متعددی اثربخشی آن را در زمینه‌های مختلف، چه برای خرید آنلاین، سلامت، رفتار زیست‌محیطی و یا حتی سیاست نشان داده‌اند.

در اینجا برخی از ارقام حاصل از مطالعات در زمینه اثبات اجتماعی آورده شده است:

  • طبق مطالعه‌ای که توسط ReviewTrackers در سال 2018 انجام شد، 63 درصد از مصرف‌کنندگان قبل از بازدید از یک کسب‌وکار، از نظرات ارسال شده در Google My Business استفاده می‌کنند.
  • طبق مطالعه ای که توسط BrightLocal در سال 2018 انجام شد، 95٪ از افراد 18/35 ساله قبل از اعتماد به فروشگاه، نظرات خود را در مورد فروشگاه می خوانند.

20 مثال واقعی از استفاده از اثبات اجتماعی آنلاین

گاهی اوقات در مقایسه با عناصر اطمینان افزوده شده در وب سایت ها برای اطمینان دادن به کاربران اینترنت و بهینه سازی تبدیل، هدف اصلی عناصر اثبات اجتماعی تأثیر غیرمستقیم بر کاربر اینترنت و تشویق او به اقدام است.

در اینجا 20 مثال عینی از استفاده از مکانیسم اثبات اجتماعی در یک سایت، یک صفحه فرود یا یک فروشگاه آنلاین آورده شده است:

  1. نمایش تعداد افرادی که یک محصول یا خدمات را در مجموع یا در یک بازه زمانی خاص سفارش داده اند (مثلاً: 24 ساعت گذشته).
  2. نمایش تعداد افرادی که صفحه محصول یا خدمات را در زمان واقعی مشاهده می کنند.
  3. تعداد کل اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی یک پست، محصول یا صفحه را مشاهده کنید.
  4. نمایش تعداد افرادی که شرکت شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند (اگر اعداد مهم هستند)؛
  5. نمایش آخرین پست ها در شبکه های اجتماعی از مشتریان اخیر خود (اگر این پست ها، برای مثال، همه از هشتگی استفاده کنند که شما به طور خاص برای این کار ایجاد کرده اید، می تواند خودکار شود).
  6. نمایش بخش «نظرات» در زیر محصول با رتبه‌بندی کاربر اینترنت، نظر او و همچنین رتبه‌بندی خلاصه با تعداد کل آرا.
  7. میانگین رتبه بندی محصول را مستقیماً در سطح دسته مشاهده کنید.
  8. برای هر سفارش جدید که توسط یک کاربر اینترنتی ارسال می شود، یک سیستم اعلان نمایش داده شده در سایت اضافه کنید.
  9. اجازه دهید محصولات در یک سایت تجارت الکترونیک از طریق یک سیستم مرتب سازی بر اساس محبوبیت مرتب شوند.
  10. دسته بندی محصولات محبوب ایجاد کنید.
  11. چرخ فلک ها را با بیشترین محصولات خریداری شده در فروشگاه آنلاین خود ایجاد کنید.
  12. اضافه کردن چرخ فلک از محصولات مشابه (یا مرتبط) که اغلب توسط کاربران اینترنت خریداری می شود تحت یک محصول؛
  13. با مشخص کردن واضح این ویژگی در صفحه نتایج جستجو، به طور خودکار نتایج جستجوی فروشگاه آنلاین خود را با بیشترین خرید یا رتبه بندی محصولات توسط کاربران اینترنت مرتب کنید.
  14. میانگین رتبه‌بندی فروشگاه آنلاین یا خدمات خود را از یک سرویس رتبه‌بندی شخص ثالث (بررسی‌های تأییدشده، تریپ‌ادوایزر، Google My Business، Trustpilot و غیره) اضافه کنید.
  15. توصیفات ویدئویی از مشتریان خود را به سایت خود اضافه کنید.
  16. نظرات مثبت رسانه های شخص ثالث را در مورد محصولات یا خدمات خود به اشتراک بگذارید (به عنوان مثال از طریق نقل قول با پیوند تغییر مسیر به مقاله منبع).
  17. تعداد مشتریانی که به شما اعتماد دارند را در مجموع به اشتراک بگذارید (نشان می دهد که افراد زیادی قبلاً به شما اعتماد کرده اند).
  18. اشتراک گذاری عمومی تحولات مثبت گردش مالی شما نیز راهی غیرمستقیم برای نشان دادن این موضوع است که سهم فزاینده ای از مردم به شرکت شما اعتماد دارند.
  19. تعداد کل بازدیدهای یک صفحه یا محصول را از زمان ایجاد آن اضافه کنید.
  20. هر گونه جوایزی را که توسط شرکت و/یا محصولات خود دریافت کرده اید در چارچوب مسابقات ارائه دهید.

بسیاری از این تکنیک‌های اثبات اجتماعی را می‌توان در یک وب‌سایت بدون نیاز به توسعه قابل توجه اعمال کرد.

بازده سرمایه‌گذاری این اقدامات را می‌توان تا حدی از طریق کمپین‌های تست A/B اندازه‌گیری کرد، به‌ویژه با اندازه‌گیری تأثیر بر نرخ تبدیل، تعداد بازدید از صفحه در هر جلسه و همچنین تعداد سفارش‌ها/تماس‌ها.

پدیده اثبات اجتماعی که توسط پروفسور رابرت سیالدینی توضیح داده شده است

اگر به موضوع اثبات اجتماعی علاقه مند هستید و می خواهید عمیق تر در آن کاوش کنید، خواندن این کتاب را به شدت توصیه می کنیم. نفوذ و دستکاری » و همچنین مشاهده ویدئوهایی که در آن روانشناس رابرت سیالدینی در موضوع عملکرد پدیده اثبات اجتماعی مداخله می کند.

در اینجا دو ویدئو به زبان انگلیسی وجود دارد که او در آنها دخالت می کند:



منبع