(+ مزایا، موارد استفاده در تجارت و سوالات متداول)


بازاریابی احساسی یا بازاریابی احساسی، یک استراتژی بازاریابی است که بر یک هدف تمرکز دارد: برانگیختن احساسات در مصرف کننده به منظور ایجاد پیوند بین این مصرف کننده و برند و در نتیجه ایجاد وفاداری.

در اینجا یک تعریف ساده و کاربردی از بازاریابی احساسی و همچنین مزایای اصلی آن برای شرکت ها. ما همچنین دلایل خوبی برای بررسی دقیق تر به شما ارائه خواهیم کرد (اگر قبلاً این کار را نکرده اید). در پایان مقاله نیز تعدادی پاسخ به سوالات متداول در مورد آن را به شما ارائه خواهیم داد این استراتژی بازاریابی مبتنی بر احساسات مصرف کننده است.

بازاریابی احساسی
بازاریابی احساسی

تعریف بازاریابی احساسی: به سادگی چیست؟

این بازاریابی احساسی، یا بازاریابی را احساس کنید در زبان انگلیسی، یک استراتژی است که بازاریابان برای ارتباط با مخاطبان هدف خود در سطح احساسی استفاده می کنند.

هدف این نوع بازاریابی ایجاد ارتباط عاطفی بین برند و مصرف کننده، که می تواند منجر به وفاداری طولانی مدت و حمایت از برند شود.

برخی از تاکتیک های رایج مورد استفاده در بازاریابی احساسی عبارتند از:

  • استفاده از داستان سرایی
  • برانگیختن احساسات مثبت
  • ایجاد حس اجتماع یا تعلق

3 مزیت اصلی استفاده از بازاریابی احساسی برای یک شرکت چیست؟

سه مزیت اصلی استفاده از بازاریابی احساسی برای یک تجارت عبارتند از:

  1. افزایش آگاهی و شناخت برند – وقتی مشتریان بالقوه تبلیغات شما را می بینند و برند شما را با احساسات مثبت مرتبط می کنند، احتمالاً برند شما و آنچه را که نشان می دهد به خاطر می آورند. این می تواند منجر به افزایش آگاهی و شناخت برند شود که برای هر کسب و کاری که به دنبال رشد مشتری خود است ضروری است.
  2. افزایش تعامل و وفاداری مشتری – بازاریابی احساسی همچنین می تواند به افزایش تعامل و وفاداری مشتری کمک کند. هنگامی که مشتریان ارتباط قوی با برند شما احساس می کنند، احتمال بیشتری دارد که وفادار بمانند و به تجارت با شما ادامه دهند.
  3. نرخ تبدیل بالاتر – کسب‌وکارهایی که از بازاریابی احساسی استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که از بازاریابی احساسی استفاده نمی‌کنند، نرخ تبدیل بالاتری دارند. این به این دلیل است که مشتریانی که ارتباط عاطفی مثبتی با برند شما دارند، احتمال بیشتری دارد که اقدام مورد نظر خود را انجام دهند، چه خرید و چه ثبت نام در خبرنامه.

چرا بازاریابی احساسات مهم است؟

احساسات بازاریابی مهم است زیرا در سطح شخصی با مشتری صحبت می کند. می تواند ارتباطی با مشتری ایجاد کند که فراتر از فروش ساده یک محصول یا خدمات است.

هدف بازاریابی احساسی این است که مشتری چیزی را احساس کند، خواه شادی، غم، عصبانیت یا ترس باشد. با برانگیختن این احساسات، بازاریابی احساسی می تواند بر فرآیند تصمیم گیری مشتری تأثیر بگذارد و منجر به فروش شود.

زمانی که بازاریابی احساسی به درستی انجام شود، می‌تواند به مشتریان این احساس را بدهد که بخشی از چیزی بزرگ‌تر از خودشان هستند و به آنها الهام می‌دهد تا مدافع برند شما شوند.

شما مایل به دریافت هستید بهترین مقالات ما ?

(در هر زمان می توانید اشتراک خود را لغو کنید.)


3 مثال استفاده از بازاریابی احساسی در تجارت

  1. از زبان عاطفی مثبت استفاده کنید در بازاریابی و تبلیغات شما این به ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف شما کمک می کند و آنها را بیشتر به تجارت با شما کمک می کند.
  2. توسل به حواس در مواد بازاریابی شما این می تواند به ایجاد یک واکنش عاطفی کمک کند که باعث می شود افراد بیشتر برند شما را به خاطر بسپارند.
  3. از داستان ها و توصیفات استفاده کنید در بازاریابی خود نشان دهید که چگونه محصولات یا خدمات شما به دیگران کمک کرده است. این می تواند یک ارتباط عاطفی با مشتریان بالقوه شما ایجاد کند و آنها را تشویق کند تا با شما تجارت کنند.

بازاریابی احساسی، در ویدیو توضیح داده شده است:

برخی از سوالات متداول در مورد بازاریابی احساسی:

سوالات متداول در مورد بازاریابی احساسی
سوالات متداول در مورد بازاریابی احساسی

چگونه بازاریابی احساسی را موثر کنیم؟

پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد، زیرا بازاریابی احساسی بسته به محصول یا خدماتی که به بازار عرضه می شود و مخاطبان هدف می تواند به طرق مختلف موثر باشد.

با این حال، برخی از نکات در مورد چگونگی موثر کردن بازاریابی احساسی عبارتند از

  • استفاده از تصاویر، داستان ها و پیام های مثبت و دوست داشتنی
  • برانگیختن احساسات مثبت مانند شادی، امید و عشق
  • استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای دستیابی به مخاطبان زیاد.

چگونه یک داستان سرایی خوب بنویسیم؟

اینکه چه چیزی یک داستان خوب را می سازد به ترجیحات شخصی بستگی دارد. با این وجود، چند نکته کلی وجود دارد که می‌توانید برای جذاب‌تر و مؤثرتر کردن داستان سرایی خود، از آنها پیروی کنید.

شروع کن با پیدا کردن ایده ها برای داستان شما هنگامی که ایده اولیه ای در مورد آنچه می خواهید بنویسید به دست آوردید، جزئیات را در نظر بگیرید و شروع به تنظیم یک طرح کنید. اطمینان حاصل کنید که داستان شما شروع، میانه و پایان دارد و به سرعت آن توجه کنید تا طولانی یا عجله نشود.

در حین نوشتن، سعی کنید مواردی را در آن بگنجانید توجه خوانندگان شما را جلب خواهد کرد و آنها را روی داستان سرمایه گذاری کنید. این می تواند شخصیت های قوی، پیچش های پر تعلیق یا توصیف های واضح باشد. و فراموش نکنید قدرت احساس : اگر داستان شما بتواند خوانندگان شما را بخنداند، گریه کند یا بترساند، خاطره انگیزتر خواهد بود.

کدام پلتفرم باید برای استفاده از بازاریابی عاطفی ترجیح داده شود؟

بهترین بستر برای بازاریابی احساسی به محصولات یا خدماتی که در بازار عرضه می شوند و مخاطبان هدف بستگی دارد.

با این حال، برخی از نکات کلی که می تواند مفید باشد شامل استفاده از پلتفرم هایی است که امکان سفارشی سازی بالایی را فراهم می کند و طیف وسیعی از ویژگی ها و ابزارها را برای کمک به ایجاد کمپین های بازاریابی با طنین عاطفی ارائه می دهد.

همچنین، استفاده از پلتفرم‌هایی که پایگاه کاربری زیادی دارند و در بین مخاطبان هدف محبوب هستند، می‌تواند مفید باشد، زیرا این امر کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کمپین‌ها به طیف گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی پیدا می‌کنند.

در بازاریابی احساسی بر چه احساساتی باید تاکید کرد؟

بازاریابی عاطفی می تواند بر احساسات مختلف تمرکز کند، اما برخی از موثرترین آنها هستند شادی، هیجان و حتی عشق.

با ایجاد احساس خوشحالی و هیجان در مشتریان نسبت به محصول یا خدمات، احتمال خرید آن بیشتر می شود.

به‌علاوه، با نشان دادن اینکه به مشتریان واقعاً به آنها و تجربه‌شان اهمیت می‌دهید، به احتمال زیاد به تجارت با شما ادامه می‌دهند.

چه چیزی باعث موفقیت در بازاریابی احساسی می شود؟

چند عنصر کلیدی وجود دارد که باعث موفقیت بازاریابی احساسی می شود.

  • اول اینکه باید بتواند واکنش عاطفی را در مصرف کننده برانگیزد.
  • سپس باید با محصول یا خدماتی که به بازار عرضه می شود مرتبط باشد.
  • در نهایت، او باید بتواند بین مصرف کننده و برند پیوند ایجاد کند.

تفاوت بین بازاریابی احساسی و بازاریابی تجربی چیست؟

بازاریابی عاطفی برای برانگیختن واکنش عاطفی در مصرف کنندگان طراحی شده است، در حالی که بازاریابی تجربی بر ایجاد یک تجربه مثبت برای مشتری تمرکز دارد.

اگر این تعریف بازاریابی احساسی شما آن را دوست داشتید، از اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری آن دریغ نکنید در خبرنامه دیجیتال ما مشترک شوید برای دریافت مقالات بعدی ما

همچنین می توانید بهترین مقالات ما را از طریق فید RSS ما دنبال کنید: (فقط آن را در فیدخوان RSS مورد علاقه خود (مثلاً Feedly) قرار دهید).

ما همچنین در لینکدین، توییتر، فیس بوک و یوتیوب فعال هستیم.

برای هر گونه سوال مرتبط با بازاریابی را احساس کنید، برای ارسال نظرات خود از قسمت “نظرات” دریغ نکنید، ما در اسرع وقت پاسخگوی شما (با کمال میل) خواهیم بود.

شما مایل به دریافت هستید بهترین مقالات ما ?

(در هر زمان می توانید اشتراک خود را لغو کنید.)




منبع