(+ مزایا، موارد استفاده در تجارت و سوالات متداول)


در بازاریابی، حوضه آبریز یک شرکت، محدوده جغرافیایی را مشخص می کند که مشتریان فعلی و بالقوه یک شرکت عمدتاً در آن قرار دارند. این به شرکت ها اجازه می دهد تا بازار هدف خود را به راحتی شناسایی کرده و استراتژی های بازاریابی را با خواسته های این مشتریان تطبیق دهند.

در اینجا یک تعریف ساده و کاربردی از حوضه آبریز و همچنین مزایای اصلی آن برای شرکت ها. ما همچنین دلایل خوبی برای بررسی دقیق تر به شما ارائه خواهیم کرد (اگر قبلاً این کار را نکرده اید). در پایان مقاله نیز تعدادی پاسخ به سوالات متداول در مورد آن را به شما ارائه خواهیم داد موقعیت جغرافیایی اکثر مشتریان یک شرکت.

اخبار مربوط به موقعیت جغرافیایی یک شرکت
حوضه آبریز

تعریف حوضه آبریز در بازاریابی: به سادگی چیست؟

در بازاریابی، حوضه آبریز یک منطقه جغرافیایی تعریف شده است که نشان می دهد جایی که اکثر مشتریان شرکت در آن قرار دارند.

حوضه آبریز یک ابزار ضروری برای به شرکت ها کمک می کند تا بازار هدف خود را شناسایی کنند و استراتژی های بازاریابی خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

کارکردهای اصلی آن: شناسایی مشتریان در کجا هستند و احتمالاً از کجا می آیند، ارائه بینش ارزشمند در مورد چگونگی و مکان تمرکز تلاش های بازاریابی، تعیین مناطق با بیشترین پتانسیل برای رشد و ضربه.

حوزه بازاریابی ابزاری ضروری برای کمک به کسب‌وکارها در شناسایی بازار هدف و برنامه‌ریزی استراتژی‌های بازاریابی است.

3 مزیت اصلی شناسایی حوضه آبریز شرکت چیست؟

شناسایی حوضه آبریز یک کسب و کار می تواند برای مشاغل بسیار سودمند باشد زیرا مزایای متعددی دارد.

  1. به مشاغل اجازه می دهد فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی خود را بهتر هدف قرار دهند: هشرکت ها با تجزیه و تحلیل روندهای جغرافیایی در رفتار خرید مشتری، می توانند کمپین های خود را با مناطقی که به احتمال زیاد بهترین ROI را دریافت می کنند، تنظیم کنند.
  2. درک ویژگی های حوضه آبریز به شما کمک می کند استراتژی هایی را توسعه دهید که ترجیحات و روندهای محلی را در نظر بگیرند. این می تواند به شرکت ها کمک کند تا محصولات و خدمات مؤثرتری ایجاد کنند که نیازهای مشتریان خود را برآورده کند.
  3. اجازه می دهد بدانید مشتریان جدید بالقوه از کجا می توانند بیایند: با تجزیه و تحلیل داده هایی مانند تراکم جمعیت و نرخ رشد بازار، شرکت ها می توانند شروع به برنامه ریزی و تمرکز منابع خود در مناطق با پتانسیل بالا برای موفقیت در آینده کنند.

چرا حوضه آبریز مهم است؟

حوضه آبریز بخش مهمی از هر کمپین بازاریابی است زیرا آن را دارد به شرکت ها اجازه می دهد تا تلاش های خود را بر روی یک بخش خاص از مشتریان بالقوه متمرکز کنند کسانی که فکر می کنند بیشترین استقبال را از محصولات یا خدماتشان خواهند داشت.

همچنین به آنها کمک می کند بازار هدف خود را با دقت بیشتری شناسایی کنند و به مواد بازاریابی مؤثرتری را متناسب با نیازهای مخاطبان هدف خود توسعه دهند.

شما مایل به دریافت هستید بهترین مقالات ما ?

(در هر زمان می توانید اشتراک خود را لغو کنید.)

مناطق حوضه آبریز نیز برای سنجش موفقیت یک کمپین خاص با اندازه‌گیری دامنه آن در محدوده‌های مشخص، مهم هستند.

این دانش نه تنها به بازاریابان اجازه می‌دهد تا اثربخشی کمپین‌های خود را بسنجند، بلکه کمپین‌های آتی را نیز برای حداکثر بازگشت سرمایه تنظیم کنند.

3 نمونه استفاده از حوضه آبریز در تجارت

در اینجا سه ​​مثال عینی از استفاده از حوضه آبریز برای یک شرکت آورده شده است.

  1. بریزید تصمیم بگیرید که کجا فروشگاه های جدید باز کنید یا چه نوع محصولاتی را در فروشگاه ارائه دهید.
  2. هنگام اجرای کمپین های بازاریابی، مانند تبلیغات رسانه های اجتماعی یا بیلبوردها، توسط دقیقاً تعیین مناطق جغرافیایی که پذیرای محتوا هستند.
  3. برای کمک به کسب و کارها روندهای مشتری و عادات خرید را درک کنید با تجزیه و تحلیل جمعیت شناسی پایه مصرف کننده.

حوضه آبریز در ویدئو توضیح داده شده است

برخی از سوالات متداول در مورد حوضه آبریز

3 حوزه حوضه در بازاریابی وجود دارد: آنها چه هستند؟

به طور کلی، سه نوع اصلی حوضه آبریز وجود دارد: اولیه، ثانویه و سوم.

این حوزه های آبریز اولیه آنهایی هستند که به محل کسب و کار نزدیکتر هستند و بیشترین تراکم جمعیت را دارند.

این حوضه های ثانویه ممکن است دورتر باشد، اما همچنان نسبتا نزدیک است. آنها تراکم جمعیت کمتری دارند، اما مشتریان جدید بالقوه بیشتری نسبت به یک منطقه اصلی دارند.

این حوزه های حوضه سوم از محل کسب و کار دورتر هستند و کمترین تراکم جمعیت و کمترین پتانسیل را برای مشتریان جدید دارند.

درک این سه مقوله متمایز بسیار مهم است تا بتوانید استراتژی های بازاریابی موثری را برنامه ریزی کنید و اطمینان حاصل کنید که کمپین ها تا حد امکان به افراد زیادی در بازار هدف شما دسترسی دارند.

چگونه حوضه آبریز خود را پیدا کنیم؟

پیدا کردن حوضه آبریز بخش مهمی از ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر است. در اینجا نحوه یافتن حوضه آبریز خود در 3 مرحله ساده آورده شده است:

  1. در مورد پروفایل مشتریان هدف خود تحقیق کنید et مناطق جغرافیایی که احتمالاً در آن زندگی می کنند را شناسایی کنید یا برای کار کردن
  2. از ابزارهای نقشه برداری مانند Google Maps یا GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) استفاده کنید یک نمایش بصری از مکان بازارهای هدف خود ایجاد کنید.
  3. مناطق دقیقی که مشتریان هدف شما در آن قرار دارند را شناسایی کنید با تعیین فاصله آنها از مغازه ها، رستوران ها و غیره. که احتمالاً آنها را به عنوان مشتریان بالقوه جذب می کند.

یک شرکت می تواند از چه ابزاری برای تعیین حوضه آبریز خود استفاده کند؟

یک کسب و کار می تواند از ابزارهای مختلفی برای تعیین حوضه آبریز خود استفاده کند.

این سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) یکی از این ابزارها است که به کسب و کارها کمک می کند تا داده های فضایی مشتریان و مکان آنها را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات مبتنی بر داده را قادر می سازد تا مخاطبان مناسب را از طریق کمپین ها هدف قرار دهند و به آنها دست یابند.بازاریابی جغرافیایی.

ابزارهای دیگر عبارتند از تجزیه و تحلیل پیش بینی، که به کسب و کارها کمک می کند تا رفتار مشتری را برای پیش بینی درآمد بالقوه و یافتن مخاطبان ایده آل برای کمپین ها بهتر درک کنند.

کسب و کارها نیز می توانند ازشبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به عنوان ابزارهای قدرتمندی برای مطالعه احساسات مشتری و دریافت حسی از آنچه مردم در مورد محصول یا خدمات خود فکر می کنند.

چگونه یک شرکت می تواند از حوضه آبریز خود استفاده کند؟

یک کسب‌وکار می‌تواند با استفاده از اطلاعاتی که برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی مؤثر ارائه می‌کند، از حوزه حوضه خود استفاده کند.

به عنوان مثال، می‌تواند از بینش‌های مبتنی بر داده برای هدف قرار دادن اطلاعات جمعیتی خاص با پیام‌های متناسب استفاده کند، که باعث افزایش تعامل و وفاداری به برند می‌شود.

کسب و کارها همچنین باید بر روی ابتکارات بازاریابی دیجیتال در حوزه حوضه خود تمرکز کنند تا تا حد امکان به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنند. این می تواند شامل استفاده از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای ارائه تبلیغات هدفمند یا تعامل با تأثیرگذاران محلی باشد که می توانند به انتشار پیام برند شما کمک کنند.

آیا می توانم حوضه آبریز کسب و کار خود را تغییر دهم؟

بله، کاملاً امکان تغییر حوضه حوضه کسب و کار شما وجود دارد، اما باید با فکر انجام شود.

تحقیق در مورد مناطق اطراف و سنجش تقاضا برای محصول یا خدمات شما در آن منطقه می تواند مفید باشد.

همچنین باید به پیوندهای حمل و نقل، اندازه جمعیت و سایر مشاغل موجود در منطقه که ممکن است با تجارت شما رقابت کنند فکر کنید.

اگر تصمیم دارید حوضه آبریز خود را گسترش دهید، سعی کنید تا چه حد می توانید به طور واقع بینانه آن را گسترش دهید (خواه به کارکنان برای رفتن به آنجا نیاز داشته باشید یا مشتریان برای رفتن به فروشگاه خود).

همچنین می‌توانید به جمعیت‌شناسی محلی نگاه کنید و روش‌های ارتباطی مختلفی مانند کمپین‌های تبلیغاتی یا بازاریابی دیجیتال را در نظر بگیرید تا کسب‌وکار خود را به مشتریان بالقوه در منطقه جدید بشناسانید.

قبل از ترک…

اگر این تعریف حوضه آبریز شما آن را دوست داشتید، از اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری آن دریغ نکنید در خبرنامه دیجیتال ما مشترک شوید برای دریافت مقالات بعدی ما

همچنین می توانید بهترین مقالات ما را از طریق فید RSS ما دنبال کنید: (فقط آن را در فیدخوان RSS مورد علاقه خود (مثلاً Feedly) قرار دهید).

ما همچنین در لینکدین، توییتر، فیس بوک و یوتیوب فعال هستیم.

برای هر گونه سوال مرتبط با منطقه جغرافیایی که مشتریان یک شرکت از آن می آیند، برای ارسال نظرات خود از قسمت “نظرات” دریغ نکنید، ما در اسرع وقت پاسخگوی شما (با کمال میل) خواهیم بود.

شما مایل به دریافت هستید بهترین مقالات ما ?

(در هر زمان می توانید اشتراک خود را لغو کنید.)




منبع