(+ مزایا، موارد استفاده در تجارت و سوالات متداول)


مشتری مداری اشاره به توجهی است که سازمان به نیازهای مشتریان در داخل و خارج از آن دارد. اغلب با تعهد به رضایت مشتری و فرهنگی که کارکنان را تشویق می کند تا نیازهای مشتری را هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرند مشخص می شود. این نوع جهت گیری بر اهمیت درک خواسته ها، نیازها و انتظارات مشتریان، پیش بینی نیازهای آنها و توسعه روابط بین مشتریان و کسب و کار تاکید می کند.

در اینجا یک تعریف ساده و کاربردی از مشتری جهت گیری و همچنین مزایای اصلی آن برای شرکت ها. ما همچنین دلایل خوبی برای بررسی دقیق تر به شما ارائه خواهیم کرد (اگر قبلاً این کار را نکرده اید). در پایان مقاله نیز تعدادی پاسخ به سوالات متداول در مورد آن را به شما ارائه خواهیم داد انتخاب قرار دادن مشتری در مرکز تمام استراتژی های شرکت.

مشتری جهت یابی
مشتری جهت یابی

تعریف مشتری مداری در بازاریابی: به سادگی چیست؟

مشتری مداری در بازاریابی یک فلسفه تجاری است که می باشدبر رضایت مشتری و رفع نیازهای آنها تمرکز دارد. شامل می شود درک خواسته ها و نیازهای مشتری و به طور مستمر تلاش کنید ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا که انتظارات آنها را برآورده می کند یا فراتر می رود تا رضایت مشتری را افزایش دهد.

این رویکرد را می توان در تمام زمینه های کسب و کار، از توسعه محصول و بازاریابی گرفته تا فروش، خدمات مشتری و فراتر از آن، اعمال کرد.

شرکت های مشتری محور تلاش می کنند تا ترجیحات، رفتارها و تجربیات مشتریان خود را درک کنند تا روابط معناداری با آنها ایجاد کنند.

با تمرکز بر مشتریان به عنوان افراد به جای بخشی از جمعیت، شرکت ها می توانند استراتژی های موثرتری برای ایجاد ارزش برای مشتریان خود ایجاد کنند.

3 مزیت اصلی استفاده از استراتژی مشتری مداری برای یک شرکت چیست؟

  1. حفظ مشتری بهتر : استراتژی مشتری محور به شرکت ها کمک می کند تا یک پایگاه مشتری قوی و وفادار. وقتی کسب‌وکارها بر نیازهایشان تمرکز می‌کنند، مشتریان احساس ارزشمندی و قدردانی می‌کنند، که آنها را تشویق می‌کند مدت بیشتری وفادار بمانند.
  2. بهبود شهرت برند : با قرار دادن مشتریان در اولویت، کسب و کارها می توانند ایجاد شهرت مثبت در ذهن مصرف کنندگان، منجر به آگاهی و شناخت بهتر برند می شود. می تواند به شرکت ها کمک کند برجسته شدن از رقبای خود و مشتریان بیشتری را جذب کند.
  3. افزایش درآمد : استراتژی مشتری محور به شرکت ها کمک می کند تا نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند، که آنها را قادر می سازد خدمات و محصولات را با این نیازها تطبیق دهند. این منجر به الف می شود افزایش فروش، زیرا مشتریان تمایل بیشتری به خرید محصولاتی دارند که انتظارات آنها را برآورده می کند.

چرا مشتری مداری مهم است؟

مشتری مداری یک اصل مهم است زیرا به شرکت ها کمک می کند تا مشتریان خود را راضی و حفظ کنند.

زمانی که یک شرکت مشتری مدار باشد، نیازهای مشتریان خود را در مرکز تمام فعالیت های خود قرار می دهد. این بدان معنی است که بازخورد و پیشنهادات مشتری به طور فعال جستجو و در نظر گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که مشتریان تجربه مثبتی دارند.

شرکت ها با ارائه مداوم محصولات و خدمات با کیفیت، الف اعتماد با مشتریان، که می تواند منجر به خریدهای مجدد شود.

شما مایل به دریافت هستید بهترین مقالات ما ?

(در هر زمان می توانید اشتراک خود را لغو کنید.)

علاوه بر این، مشتری مداری به کسب و کارها کمک می کند تا رقابتی باقی بمانند با آگاهی از روندهای بازار و پاسخگویی سریع به نیازهای متغیر مشتری.

در نهایت، مشتری مداری برای تقویت روابط بلندمدت بین شرکت ها و مشتریانشان

3 نمونه از کسب و کارهایی که از استراتژی مشتری محوری استفاده می کنند

آمازون نمونه کاملی از شرکتی است که از استراتژی مشتری مداری استفاده می کند. از رویکردهای مشتری محور مانند تحویل رایگان دو روزه، از توصیه های محصول شخصی و یکی خدمات مشتری 24/24 و 7/7 در دسترس است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تجربه‌ای استثنایی برای مشتریان فراهم کنند و آنها را به بازگشت ادامه دهند.

سیب شرکت دیگری است که به استراتژی مشتری محوری خود اهمیت زیادی می دهد. او ارائه می دهد پشتیبانی پس از فروش گسترده و سمینارهایی برای کمک به مشتریان محصولات آنها را بهتر بشناسید و بیشترین بهره را از آنها ببرید. فروشگاه‌های اپل همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خوش‌آمد و جذاب باشند و به مشتریان این امکان را می‌دهند تا قبل از تصمیم‌گیری برای خرید با محصولات تعامل داشته باشند.

استارباکس همچنین متعهد به ارائه یک تجربه استثنایی مشتری از طریق استراتژی های مشتری محور خود است. دسترسی داشته باشید وای فای رایگان در تمام فروشگاه های آن به ظرفیت های کنترل موبایل، این شرکت تلاش می کند تا سفر مشتری را آسان تر و لذت بخش تر از همیشه کند. این شرکت نیز اجرا کرده است برنامه های وفاداری که به مشتریان برای وفاداری آنها پاداش می دهد.

مشتری مداری، در ویدیو توضیح داده شده است:

برخی از سوالات متداول در مورد مشتری مداری:

آیا می توان مشتریان را در ساخت یک استراتژی مشتری محور مشارکت داد؟

بله، مشتریان را می توان در ساخت یک استراتژی مشتری محور ادغام کرد. این بدان معنی است که شرکت ها باید به دنبال مشارکت دادن مشتریان خود در فرآیند توسعه و اصلاح استراتژی های خود باشند.

به عنوان مثال، شرکت ها می توانند از مشتریان در مورد تجربیاتشان بپرسید با شرکت، یا حتی آنها را دعوت کنید در گروه های متمرکز شرکت کنید یا سایر ابتکارات تحقیقاتی

بنابراین، شرکت ها می توانند اطلاعات ارزشمندی بدست آورید در مورد خواسته ها و نیازهای مشتریان و همچنین نحوه درک آنها از محصولات و خدمات شرکت. سپس می‌توان از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین شیوه تنظیم استراتژی مشتری‌محور استفاده کرد.

چگونه مشتری مداری را ارزیابی کنیم؟

بهترین راه برای ارزیابی مشتری مداری این است که بازخورد مشتری را مستقیما جمع آوری کنید. این کار را می توان از طریق نظرسنجی، مصاحبه یا حتی گروه های متمرکز انجام داد.

از طریق این روش‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند ایده‌ای در مورد اینکه مشتریانشان در مورد محصولات، خدمات و پشتیبانی مشتریانشان چه فکر می‌کنند، به دست آورند.

شرکت ها نیز باید نظارت بر روند خدمات مشتریمانند زمان پاسخگویی و نرخ رزولوشن، برای سنجش رضایت مشتری.

روش دیگر برای سنجش مشتری مداری این است که ردیابی شاخص های عملکرد مانند رشد فروش، سهم بازار، تکرار خرید و توصیه ها. با توجه به این معیارها، کسب و کارها می توانند تعیین کنند که آیا خدمات و محصولات مناسبی را ارائه می کنند که نیازهای مخاطبان هدف خود را برآورده می کند یا خیر.

به طور کلی، ارزیابی مشتری مداری مستلزم الف ترکیبی از داده های کمی و کیفی به منظور به دست آوردن تصویری دقیق از چگونگی برآوردن نیازهای مشتریان خود توسط یک شرکت. با صرف زمان برای جمع‌آوری مستقیم بازخورد مشتریان و نظارت بر معیارهای عملکرد، کسب‌وکارها می‌توانند از ارائه خدمات عالی به مشتریان و رقابت در صنعت خود اطمینان حاصل کنند.

چگونه استراتژی مشتری مداری را بهبود دهیم؟

برای بهبود استراتژی مشتری مداری، شرکت ها باید بر روی آن تمرکز کنند فرهنگی ایجاد کنید که خدمات مشتری را در اولویت قرار دهد.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان اهمیت خدمات مشتری مداری را درک می کنند و مایل به انجام مایل اضافی برای رفع نیازهای مشتری هستند.

کسب و کارها نیز باید روی آن تمرکز کنند ارائه محصولات و خدمات با کیفیت، و همچنین یک کلر ارتباطی در پیشنهادات آنها

آنها باید تلاش کنند ارائه تجربیات شخصی به مشتریان با جمع آوری داده ها در مورد ترجیحات آنها و استفاده از آن برای سفارشی کردن پیشنهادات خود.

در نهایت، شرکت ها باید آماده گوش دادن به نظرات مشتریان باشید و بر این اساس تغییراتی ایجاد کنید.

معایب استراتژی مشتری مداری چیست؟

مشتری مداری می تواند منجر شود افزایش هزینه های عملیاتی. کسب‌وکارها ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری در منابع و کارکنان بیشتری داشته باشند تا نیازهای مشتری را برآورده کنند، که می‌تواند پرهزینه باشد. کسب‌وکارها همچنین باید در نظر بگیرند که آیا ظرفیت پاسخگویی به تقاضای فزاینده‌ای را دارند که همراه با استراتژی مشتری‌محور است یا خیر.

رویکرد مشتری مداری نیز می تواند منجر شود کاهش سود اگر شرکتی بیش از حد بر روی برآوردن نیازهای مشتری تمرکز کند و اهداف مالی خود را فراموش کند، این کار را انجام می دهد. اگر شرکت ها مراقب نباشند، ممکن است در نهایت برای ارائه خدمات بیشتر از درآمد حاصل از فروش آن خدمات هزینه کنند.

در نهایت، شرکت ها می توانند برای همگام شدن با تغییر انتظارات و سلیقه مشتری تلاش می کنند. سپس آنها می توانند محصولات یا خدمات قدیمی را ارائه دهند که دیگر نیازهای مشتری را برآورده نمی کند و منجر به کاهش فروش و از دست دادن سهم بازار می شود.

قبل از ترک…

اگر این تعریف مشتری مداری شما آن را دوست داشتید، از اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری آن دریغ نکنید در خبرنامه دیجیتال ما مشترک شوید برای دریافت مقالات بعدی ما

همچنین می توانید بهترین مقالات ما را از طریق فید RSS ما دنبال کنید: (فقط آن را در فیدخوان RSS مورد علاقه خود (مثلاً Feedly) قرار دهید).

ما همچنین در لینکدین، توییتر، فیس بوک و یوتیوب فعال هستیم.

برای هر گونه سوال مرتبط با استراتژی های بازاریابی مشتری مدار، از قسمت “نظرات” برای ارسال نظرات خود برای ما دریغ نکنید، ما در اسرع وقت به شما (با کمال میل) پاسخ خواهیم داد.

شما مایل به دریافت هستید بهترین مقالات ما ?

(در هر زمان می توانید اشتراک خود را لغو کنید.)




منبع