بیش از یک سال و نیم پیش، گوگل به ما گفت که گزارش تجربه صفحه را در «ماههای آینده» از کنسول جستجوی Google حذف خواهد کرد. خوب، “ماه های آینده” زیادی طول کشید تا این اتفاق بیفتد و اکنون گزارش تجربه صفحه دیگر در کنسول جستجوی گوگل در دسترس نیست.
گوگل در لینکدین، نه این بار X، اعلام کرد که گزارش تجربه صفحه در نهایت از کنسول جستجوی گوگل حذف می شود.
گوگل نوشت:
ما در حال حذف گزارش تجربه صفحه در کنسول جستجو هستیم. آن صفحه دادههای Core Web Vitals و گزارشهای HTTPS را خلاصه میکرد که همچنان در دسترس خواهند بود.
ما تصمیم گرفتیم این صفحه را حذف کنیم تا از شلوغی های غیر ضروری در کنسول جستجو بکاهیم و پیمایش به این اطلاعات را ساده کنیم. ما همچنان شما را تشویق میکنیم که روی ارائه یک تجربه صفحه خوب برای خوانندگان خود و نظارت بر وضعیت تجربه صفحه سایت خود در گزارشهای CWV و HTTPS تمرکز کنید.
خداحافظ گزارش تجربه پیج 👋
ای کاش آنها فقط می گفتند دلیلش این بود که سئوکاران در مورد آن به عنوان یک فاکتور رتبه بندی وسواس دارند، در حالی که در واقعیت، تقریباً هیچ تاثیری بر رتبه بندی ندارد. اما نه، گوگل گفت که این کار برای “کاهش درهم و برهمی غیر ضروری” است. و بله، گوگل گفت که “هنوز شما را تشویق می کنند تا روی ارائه یک صفحه خوب برای خوانندگان خود تمرکز کنید.”
من دیگر گزینه گزارش تجربه صفحه را در قسمت “تجربه” در کنسول جستجو نمی بینم – این چیزی است که به نظر می رسد:
برای مدتی، گزارش تجربه صفحه اصلی در آوریل 2021 در کنسول جستجو راه اندازی شد و فقط برای صفحات تلفن همراه طراحی شده بود. گوگل با راه اندازی نسخه دسکتاپ این الگوریتم در ژانویه 2022، یک نسخه دسکتاپ اضافه کرد. اکنون که در سال 2024 است، Google قصد دارد آن گزارش تجربه صفحه را به طور کامل حذف کند و به صفحه جدیدی تبدیل شود که به راهنمایی های کلی ما در مورد آن لینک می دهد. تجربه صفحه” دنی سالیوان نوشت.
در دسامبر 2023، گوگل همچنین گزارش قابلیت استفاده از تلفن همراه کنسول جستجوی گوگل (که در ابتدا در سال 2016 راه اندازی شد)، ابزار تست سازگار با موبایل (راه اندازی شده در سال 2016) و API تست سازگار با موبایل را حذف کرد. گوگل گفت که این به این دلیل نیست که سازگاری با موبایل و قابلیت استفاده مهم نیست، گوگل گفت: “برای کاربرانی که بیش از هر زمان دیگری از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند بسیار مهم است و به همین دلیل، بخشی از راهنمای تجربه صفحه ما باقی می ماند. اما در تقریباً ده سال از زمانی که ما این گزارش را در ابتدا ارائه کردیم، بسیاری از منابع قوی دیگر برای ارزیابی قابلیت استفاده از تلفن همراه، از جمله Lighthouse از کروم، پدیدار شدند.
اظهارات جالب بسیاری از گوگل در مورد اهمیت تجربه صفحه و موارد حیاتی وب وجود دارد. گوگل گفت: ما هیچ یک از موارد (تجربه صفحه یا موارد حیاتی وب اصلی) را به عنوان یک فاکتور رتبهبندی مستقیم تأیید نمیکنیم – اکنون آنها موارد حیاتی وب اصلی را به عنوان یک عامل رتبهبندی تأیید میکنند. این به سردرگمی (که با وجود اینکه گوگل نمیخواهد آن را باور کند هنوز وجود دارد) در مورد چگونگی تغییرات برای دریافت راهنمایی محتوای مفید و مستندات تجربه صفحه از یک سال پیش بازمیگردد. گوگل اندکی پس از آن سردرگمی به ما گفت که تجربه صفحه یک سیگنال رتبه بندی است اما یک سیستم رتبه بندی نیست. دنی سالیوان، رابط جستجوی گوگل، در آن زمان گفت: “این فقط به این معنی بود که اینها *سیستم*ها* را رتبه بندی نمی کردند، بلکه سیگنال هایی بودند که توسط سیستم های دیگر استفاده می شدند.”
بحث در انجمن در لینکدین.